Is iedereen gék geworden in coronatijd?

Het hele bedrijf naar de psycholoog

Daar zaten we dan vanaf half maart van dit jaar. Thuis te werken met gillende kinderen of juist met de muren die op ons af kwamen en alleen maar incidenteel contact met collega’s. Via Zoom. Totaal op jezelf aangewezen. Afgesneden van de zo heerlijk relativerende gesprekken bij het koffieapparaat en ook van de helende werking van cursussen en trainingen. Want de opleidingsbudgetten werden door veel organisaties in coronatijd direct op slot gedraaid. Met alle ellende van dien. Opleidingsconsortium Freia deed het anders. Zij stuurden juist hun hele personeelsbestand naar de psycholoog. Was iedereen daar gek geworden dan?

Eelco Themans, Algemeen Directeur Freia Groep en Nicolas Pop, Oprichter Fitch.

In tijden van voorspoed rijzen persoonlijke ontwikkelbudgetten de pan uit, maar lijkt de noodzaak voor persoonlijke ontwikkeling laag. In tijden van crisis neemt de psychische nood toe, maar behoren opleidingsbudgetten tot de eerste posten waar bedrijven op bezuinigen. Deze ontwikkelparadox was tijdens de eerste lockdown goed voelbaar voor alle opleidings- en trainingsbedrijven in Nederland. Al geboekte opleidingen en trainingen werden gecancelled of gingen deels online en het aantal boekingen kreeg een knauw. En ook voor de nabije toekomst zijn er bij veel opleidingsbedrijven zorgen. Ontwikkeling is immers niet het eerste waar bedrijven in tijden van krapte hun geld aan uitgeven. “Penny wise, pound foolish”, zo betoogt Eelco Themans, algemeen directeur van de Freia Groep, een groep van acht opleidingsbedrijven.

Quarantaine Coaching
Themans ging in zee met psychologenbureau Fitch, dat “Quarantaine Coaching” had ontwikkeld. Een dienstverlening die paste bij de noodzaak van werkgevers om te bezuinigen, maar tegelijkertijd aansloot bij de behoefte aan psychische ondersteuning van de medewerkers, juist nu. Het uitgangspunt van die coaching was: nu je aan de buitenwereld even geen zekerheid kunt ontlenen, moet je naar binnen keren om houvast te vinden. Het doel was, om in een beperkt aantal online coachingsmomenten de medewerker direct effect te bezorgen op welbevinden en functioneren.

Geen chocolade, maar coaching
Themans: “Als groep van opleidingsbedrijven wilden we juist in coronatijd aandacht geven aan het welzijn van onze mensen. Niet alleen in de vorm van een reep chocolade naar het huisadres of een Zoom-borrel, maar juist door oprechte aandacht te geven aan ieders individuele gevoelens van bijvoorbeeld onzekerheid, schuldgevoel, gemis of onrust. Freia staat voor ‘van betekenis zijn en blijven’ en daar is het stimuleren van zelfreflectie en zelfbewustzijn een belangrijk onderdeel van. Niet alleen voor onze klanten, maar zeker ook voor onze eigen mensen.”

Diepgravende gesprekken
Dat pakte goed uit. Het overgrote deel van de werknemers nam het aanbod aan en boekte drie gesprekken met de psychologen van Fitch. En ze prezen na afloop de concreetheid en vooral de diepgravendheid waarmee in een kort tijdsbestek ieders individuele thematiek werd bovengehaald en besproken. Het resultaat? Weerbaardere en wendbaardere werknemers die ook, nee juíst in tijden van crisis, weten wat ze moeten doen om beter in hun vel te zitten. Themans: “Ze voelden zich door ons gezien en gehoord, ook nu ze minder tijd op kantoor doorbrengen. En de winst was groter dan dat. Gesprekken werden namelijk onder collega’s voortgezet in de online wandelgangen, wat een meer open cultuur en een heel nieuwe laag van samenwerking aanboorde.”

Nu we, nadat we eerst voorzichtig uit onze schulp van de eerste quarantaine waren gekropen, opnieuw massaal zijn ‘opgehokt’, hoopt Themans dat de voorsprong die hij heeft opgebouwd in wendbaarheid en weerbaarheid van zijn medewerkers helpt om ook déze periode weer zo goed mogelijk door te komen. Om daarin niets aan het toeval over te laten, kunnen medewerkers nog steeds gebruik maken van de ‘huispsycholoog’ van de Freia Groep. Met hetzelfde doel als bij de eerste golf, namelijk om weerbaarder en wendbaarder te worden als organisatie. De tijd zal leren of dit zo uitpakt als Themans verwacht: “Ik ben nú al blij met het resultaat en trots op de medewerkers die dit avontuur durfden  en durven aan te gaan, dus voor mij is dit al pure winst.