Freia

menu

Een dag uit het leven van… Astrid Beijer

In deze rubriek willen we in iedere nieuwsbrief aandacht besteden aan een collega van Freia. Door collega’s te interviewen en de verhalen te delen willen we een inkijkje geven in elkaars belevingswereld. Zo raken we steeds meer connected. Astrid Beijer is Accountmanager en Programmamanager bij TSM Business School. Zij houdt zich met name bezig met incompany bij TSM Business School.

Kun jij in het kort beschrijven wat jouw functie inhoudt?

Mijn werk als Programmamanager bestaat eigenlijk uit drie componenten. Allereerst het ontwerpersgedeelte. Dit is het omzetten van de ontwikkelingsvraagstukken van bedrijven in leerprogramma’s. Bij Incompany is het organisatievraagstuk leidend dus wij beantwoorden altijd een vraag. De leerprogramma’s kun je niet los zien van organisatieontwikkeling. Je moet het DNA ‘proeven’ om een passend ontwerp te kunnen maken.

Na de ontwerpfase komt de tweede rol, in de uitvoering. Het ontwerp is een co-creatie en het programma is idealiter een co-productie. Dat betekent dat ik eigen sprekers, bijvoorbeeld een CEO, van de klant vraag voor de groep te gaan staan om het belang van het programma uit te leggen. Als Programmamanager werk ik samen met een team van docenten en trainers maar ook met interne sprekers. De samenwerking met docenten is erg belangrijk; de docent moet een gesprekspartner zijn en het DNA moet goed bij de klant passen. Het is dus van belang een match te vinden en vaak neem ik ze daarom mee naar de gesprekken. Lachend: “Ik heb één keer een dikke blunder begaan: toen had ik een soort activiste meegenomen naar een klant… nou dat heb ik geweten! Dat was een hele goede les, haha.”

Naast het contact met opdrachtgever ben ik het eerste aanspreekpunt van de deelnemers. Daarnaast is er natuurlijk de interne samenwerking met collega projectcoördinatoren die de boel organisatorisch in elkaar zetten. Qua afstemming ben ik dus eigenlijk een schaap met vijf poten.

De derde component is die van leercoach. In de uitvoering doe ik intakes, begeleid ik deelnemers bij hun individuele leren, en koppel die vervolgens aan de leerdoelen. In de praktijk is het constant schakelen tussen de drie rollen. De mooiste klanten voor mij zijn de klanten waar ik alle drie doe.

Hoe zit dat met acquisitie, dat is toch ook een belangrijke component van jouw werk? 

Voorafgaand aan alle trajecten ga ik als ontwerper de boer op. Hierbij kan ik qua inhoud vaak oogsten van uitvoeringen die ik eerder heb gedaan. De afspraken gaan vaak via Edwin de Jager (iemand die we inhuren om koude acquisitie te doen in de technologie-hoek). Ik doe het liefst de internationaal georiënteerde klanten. Ik probeer de beslisser zo snel mogelijk aan tafel te krijgen. In de gesprekken ga ik bijna gelijk naar het organisatievraagstuk. Dat is het mooie van TSM Incompany; als het lukt, mag je heel dichtbij komen. Vaak vraagt dit tijd om te investeren in vertrouwen. De kunst is vooral nieuwsgierig te zijn en ook zaken durven te benoemen. Het lijkt misschien dubbel maar een beetje wrijving helpt want als er wat gedoe is, kun je jezelf pas echt als een betrouwbaar partner bewijzen! En dan ontstaat er eigenlijk  vanzelf een  waardevolle relatie. Bij een eventueel vervolg kun je dan gelijk een spade dieper.

Welke klanten ben jij trots op en waarom?

Ik ben het meest trots op internationaal georiënteerde klanten uit een technologische omgeving, zoals Booking.com. Daar hebben we in 2008-2009 een programma ontwikkeld wat nog steeds staat. We hebben daar als TSM samen met de board iets weten te ontwikkelen wat nog steeds stand houdt en steeds is aangepast aan veranderende omstandigheden en ambities. Dit jaar hebben we opgeteld de 21e groep!! De deelnemers uit de groepen hebben echt een bijdrage geleverd aan succes van het bedrijf en daarmee heeft TSM een echte bijdrage geleverd aan Booking.com. Qua kernwaarden zitten we heel dichtbij elkaar en ook onze DNA’s lijken op elkaar. Dat zie je trouwens ook bij Vandelande Industries, een andere klant waar ik erg trots op ben. Wij zijn ‘niet-Randstedelijk’ en dat wordt op prijs gesteld. Er was en is een soort bescheidenheid die ons hierin helpt. En we are ‘willing to run the extra mile’ om het waar te maken. Sinds kort werken we opnieuw samen met Boskalis, dat is een heel mooie klant die mijn collega Janneke in haar portefeuille heeft.

Wat maakt jouw baan leuk?

De uitspraak ‘echte klanten van vlees en bloed’ in de vorige nieuwsbrief sprak mij erg aan. Die hebben wij ook en wij mogen dan nόg dichterbij komen en zien daadwerkelijk het kloppend hart! Wij hebben de taak erachter te komen ‘what makes it tick’. En dat doen we dus samen met de docenten als team. Ik ben elke keer opnieuw onder de indruk van de impact die een goede leergroep kan bewerkstelligen. Als ze willen kunnen ze bergen verzetten. Ik denk dan ‘wauw, die gaan hun wereld veranderen!’

Wat is de grootste uitdaging die jij op je bordje hebt?

Met name grote incompany opdrachtgevers hebben een beeld van wat een business school zou moeten zijn: een voorloper op trends. Up-to-date qua knowhow. In goede verbinding met de academische wereld. Innoverend. Op de hoogte van maatschappelijke trends. Wij zijn klein en leunen hiervoor nu (gedeeltelijk) op docenten. Hier zou ik in de toekomst graag een appèl doen op ‘connected to Freia’. Ik zou graag een club collega’s binnen bereik hebben waar we kunnen ‘tappen’. Waar meer kennis en inzichten worden gedeeld. Een platform om vragen te stellen en ervaringen te delen. Dat geeft zelfvertrouwen, inspiratie en body aan ons als business school.

De tweede uitdaging is het vinden van (internationale) docenten en deze matchen met de klant. De timing moet kloppen naast het profiel. De docenten in mijn netwerk moeten de winst zien in het verdiepen in de wereld van de klant en ervaring hebben op het snijvlak van academisch en toepassing in praktijk.

Wat moeten alle collega’s van Freia weten over TSM?

Ze moeten alles weten van onze geaccrediteerde MBA: onze master of science titel! Daarnaast dat we bij grote bedrijven zitten met de combinatie bedrijfskunde en leiderschap, op potentials, senior management en board niveau. Ook internationaal. Verder zijn wij verdomde eigenwijs en hebben we onwijs veel doorzettingsvermogen!

Van wie zou jij in de volgende nieuwsbrief een interview willen lezen?

Yassine, omdat hij dingen zegt die mij triggeren. Hij deelt heel gemakkelijk en zet me aan het denken met z’n uitspraken. Bijvoorbeeld met zijn de definitie van een business school. Ook heb ik andere vragen zoals: wat is een ‘digital marketing strateeg’ eigenlijk? En hoe rijmt dat digital met het ‘vlees en bloed’? Ik zou ook willen weten hoe hij kijkt naar docenten. Ik zie ze als collega’s en hij noemt ze een middel.

Zijn we nog iets vergeten?

Ik ben blij aan te haken op Freia: daar valt voor mijn gevoel wat te halen. We kunnen elkaar versterken in de kennis en ervaring die we hebben. Dat vraagt trouwens wel een andere overlegvorm die toegankelijk is voor ons allemaal.